Автоматична коробка передач: принцип роботи та типові несправності

Коробка "Автомат" є досить надійним вузлом автомобіля.

Сьогодні більшість автомобілів оснащуються так званою автоматичною коробкою передач. Цю ж коробку механіки також називають гідротрансформаторною, інформує Ukr.Media.

Для того, щоб їздити на автомобілі довго і без проблем, необхідно приблизно розуміти, що таке АКПП і з чого вона складається. Відзначимо, що серед автолюбителів автоматичними коробками заведено називати будь-які коробки передач, в яких людині не потрібно вичавлювати зчеплення і постійно перемикати передачі. У даній статті піде розбір основних особливостей класичної автоматичної коробки.

Принцип роботи АКПП

Щоб краще зрозуміти те, яким чином перемикаються передачі в класичному гідротрансформаторі, потрібно розділити саму коробку на три складових:

  • Механічну
  • Гідравлічну
  • Електронну
  • Головне навантаження, по передачі обертового моменту від двигуна на колеса виконує так званий бублик або ж гідротрансформатор. Даний агрегат розділений на дві частини, одна з яких кріпиться до маховика двигуна, а друга — до коробки передач. Коли автомобіль починає їхати, то крутний момент від двигуна на коробку передається за допомогою рідини, яка знаходиться всередині гідротрансформатора.

    Далі в роботу вступає механічна і електронна частина. Електронна аналізує крутний момент на колесах і на двигуні, після чого передає сигнал механічній частині і там вже включається та чи інша передача залежно від режиму їзди.

    Плюси і мінуси АКПП

    З винаходом автоматичної коробки передач, здавалося, що застаріла і незручна МКПП піде в минуле буквально за пару років, але цього не сталося. У зв'язку з цим назріває логічне питання, невже АКПП така погана?

    Як і будь-який пристрій, гідротрансформаторний автомат має ряд плюсів і мінусів, про які ми зараз поговоримо.

    Плюси автоматичних коробок передач:

    • Комфортність керування автомобілем;
    • Перемикання швидкостей завжди відбувається стабільно і плавно;
    • У більшості сучасних коробок можливе, як автоматичне, так і ручне перемикання передач.

    Мінуси АКПП:

    • Підвищена витрата палива в середньому на 1-2 літри;
    • Висока вартість обслуговування в порівнянні з механікою;
    • Необхідність регулярного обслуговування за регламентом.

    Типові несправності АКПП

    Якщо ми говоримо про типові проблеми коробки передач, то варто розуміти, що кожна поломка може бути індивідуальною і наявність у авто будь-якого з перерахованих симптомів не говорить про конкретну несправність.

    Найточніший і водночас найдорожчий вид діагностики АКПП полягає в її розборі і візуальному огляді проблемних місць.

    Коробка їде тільки на 3-й швидкості — комп'ютер перевів коробку в аварійний режим, потрібно їхати на діагностику і проводити ремонт коробки.

    Перемикання передач відбувається з поштовхами «на холодну» і нормалізується після прогріву – в такому разі ймовірною причиною може бути засмічення гідроблоку. Позбутися від цієї несправності допомагає його очищення, а також заміна витратних матеріалів в самій коробці, зрідка допомагає заміна мастила.

    Виття, гул і вібрації під час руху – сильний знос підшипника або планетарної передачі, необхідна їх заміна.

    Автомобіль не їде назад, при цьому вперед є тільки перша і друга швидкість або автомобіль не реагує на педаль газу – з можливих причин несправності можуть бути:

    • Знос фрикційних дисків відповідної муфти/пакета зчеплення.
    • Знос або обрив манжет поршня цієї муфти.
    • Знос або поломка кілець ущільнювачів цієї муфти.
    • Зрізане шліцьове з'єднання в корпусі барабану. Інша проблема відповідного барабана зчеплення.

    Мастило в АКПП легко піниться і має коричнево-білий колір, при старті автомобіль пробуксовує – в АКПП потрапила вода, яка не дає насосу набрати потрібний тиск.

    Автомобіль не рухається ні вперед, ні назад, а при включенні режимів P або N є сильний поштовх – можлива одна з наступних причин даної несправності:

    • несправний гідротрансформатор,
    • у коробці недостатньо мастила,
    • забитий масляний фільтр.

    Автомобіль починає рухатися, коли селектор переведений в режим N – серед можливих причин варто виділити наступні:

    • Порушене регулювання тросу або важеля приводу управління коробкою передач.
    • 3аїдання поршня однією з муфт (директ-форвард).
    • " Приварилися" фрикційні диски до сталевих (через тривалу пробуксовку).

    Під час спокійної їзди автомобіль починає буксувати і смикатися — в такому разі з ладу могла вийти муфта вільного ходу.

    На дні піддону виявлено металеве сміття – можливі причини:

    • Знос і вихід з ладу планетарної шестерні або опорного підшипника.
    • Знос пальця сателітів планети.
    • Знос робочого шару ковзного підшипника.
    • Знос алюмінієвої втулки в деталях планетарного механізму (або алюмінієвої шайби, корпусу, іншої деталі).
    • Вироблення в гніздах опорних підшипників диференціалу.

    Джерело